شرکت تولید پره و میکسر صنعتی به میکس
مقالات به میکس

مقالات به میکس

مقالات به میکس

دستگاه همزن یا میکسر آزمایشگاهی

میکسر ها از دستگاه های مهم آزمایشگاهی هستند که برای همگن کردن و مخلوط کردن مواد با غلظت و ویسکوزیته های مختلف ، برهمکنش های بیشتر شیمیایی، یکنواخت نگه داشتن مخلوط مواد حین آزمایشات، افزایش یا کاهش دمای نمونه در آزمایشگاه ها و همچنین در ابعاد بزرگ تر صنعتی، استفاده می شوند.

دستگاه همزن یا میکسر آزمایشگاهی

انواع میکسر ها و پره های میکسر آزمایشگاهی

دستگاه همزن یا میکسر آزمایشگاهی


میکسر ها از دستگاه های مهم آزمایشگاهی هستند که برای همگن کردن و مخلوط کردن مواد با غلظت و ویسکوزیته های مختلف ، برهمکنش های بیشتر شیمیایی، یکنواخت نگه داشتن مخلوط مواد حین آزمایشات، افزایش یا کاهش دمای نمونه در آزمایشگاه ها و همچنین در ابعاد بزرگ تر صنعتی، استفاده می شوند.


انواع میکسر ها


به طور کلی میکسر ها دو نوع میکسر های مکانیکی و میکسر های مغناطیسی هستند. قدرت میکسر های مکانیکی بیشتر از نوع مغناطیسی است در حالی که معمولا میکسر های مغناطیسی ارزان تر هستند. میکسر های مکانیکی از قسمت های اصلی موتور، همزن، میله، پره، پایه و مخزن با حجم مشخص تشکیل شده اند. با توجه به کاربرد، نوع نمونه، گرانروی یا ویسکوزیته آن می توان میکسر مکانیکی مناسب را انتخاب کرد. باید حجم مخزن، قدرت موتور، نوع و جنس پره های میکسر را به درستی انتخاب کرد تا حداکثر بهره وری در کار ایجاد شود.


پره های میکسر


هنگام انتخاب میکسر مناسب برای انواع آزمایش ها باید قطعات درگیر در فرایند مخلوط و پراکنده کردن را مد نظر گرفت. پره هایی که در میکسر آزمایشگاهی استفاده می شود، با ایجاد جریان باعث انتقال انرژی موتور به مواد در مخزن نمونه می شوند که در نهایت نمونه مخلوط یا همگن می شود. دقت، سرعت و کار آمدی مخلوط شدن، نتیجه انتخاب میکسر با پره های مناسب است.


پره ها می توانند جریان های عمودی یا محوری ( به صورت موازی با میله متصل به پره)  یا شعاعی (به شکل عمود بر پره ها) ایجاد کنند. برای حصول بهترین نتیجه و راندمان انتخاب درست پره و نوع عملکرد آن، با توجه به نیاز کاربر و آزمایش مورد نظر، بسیار ضروری و حیاتی است. پس حتما باید محاسبات و کاربرد مد نظر گرفته شود و پس از مشورت با کارشناسان نوع دستگاه تعیین شود تا آسیبی به سرمایه و مواد اولیه آزمایشگاه ها وارد نشود.


جنس پره های میکسر پره ها


معمولاً از فولاد ضد زنگ، فولاد کربنی، آلومینیوم، برنج، برنز، آلیاژ های تیتانیوم و نیکل یا پلاستیک ساخته می شوند و برای شتاب دادن به مایع در جهت خاصی طراحی شده است. پره های مختلف برای انواع مخلوط خاص استفاده می شود. برای افزایش طول عمر پره ها باید پس از استفاده آن ها را به درستی تمیز کرد.


انواع پره های میکسر


چهار نوع تیغه پروانه اصلی وجود دارد که می توانید با توجه به نیاز یکی از آنها را انتخاب کنید؛ ایرفویل(airfoil)، pitch blade، پره پروانه ای (propeller blade) یا پره شعاعی (radial blade).


پره میکسر airfoil


پره ایرفویل یا پره های جریان پویا برای ایجاد حداکثر جریان با کمترین برش طراحی شده است. برش کمتر به این معنی است که برای مخلوط های سنگین تر و با ویسکوزیته بالا مناسب نیست. پره ایرفویل برای مخلوط هایی با گرانروی کم تا متوسط ​​مناسب است. ترکیبی از جریان بالا، شدت اختلاط بالا و برش کم، آن ها را برای مایعاتی که به برش حساس هستند بهترین گزینه می کند. اگر از برش صحیح برای مخلوط کردن مایع استفاده نکنید، مایعات حساس به برش می توانند به طور موقت یا دائم آسیب ببینند. به طور کلی کارآمد ترین پره است زیرا حداکثر پمپاژ را با کمترین برش تولید می کند.


پره میکسر pitch blade


این نوع پره ها کاربرد چند منظوره در بین سایر پره ها دارد و انتخاب آن ها کم ریسک است. این پره ها تا قبل از ساخته airfoil پر کاربرد ترین پره ها بودند. برای مخلوط های چسبناک و کاربرد هایی که نیاز به ترکیبی از پمپاژ و برش دارند، ایده آل است. شدت اختلاط بالایی دارد و برای مخلوط هایی که ویسکوزیته متوسط ​​دارند، جریان متوسطی دارد.


تصاویر بیشتر
پره همزن پراکنش کنندهپره پروانه ای میکسرپره همزن تاشو از نزدیک